Linkbuilding 2016 – Den ultimative guide

By Philip Løvland | Episk Indhold

aug 01
linkbuilding

Her finder du Danmarks ultimativt bedste guide til Linkbuilding.

Guiden er lang om omfattende - du kan læse den hele fra enden til anden, eller gå direkte til dele af guiden ved at bruge indholdsfortegnelsen herunder.

(Er du ny på Onlinebloggen - så klik her => 1)

Giv meget gerne et like/share/plus - og husk at skriv en kommentar hvis du har nogle spørgsmål 🙂

Introduktion til linkbuilding

Du kan ikke sige SEO uden at sige linkbuilding.

Links er rygraden i Googles algoritme, og den primære grund til Googles store succes

Kunsten at skaffe links til ens side kaldes linkbuilding, og er en af de vigtigste bestanddele i søgemaskineoptimering / SEO

Siger alt det med SEO dig ikke noget som helst kan du starte med at læse min introduktion til søgemaskineoptimering for en grundig introduktion til de basale begreber.

Hvorfor er links vigtige?

Links fungerer i Googles algoritme som "stemmer" på dit website.

Google tænker at jo flere der linker til (stemmer på) dit website jo mere reelt må det være, og jo højere skal det vises i søgningerne.

Samtidig udviklede Google det såkaldte PageRank der ​værdisætter URL'er på en logaritmeskala mellem 0 og 10.
Et link fra en Pagerank 2 vil således give 10 gange mere linkværdi end et link fra en Pagerank 1 1

Blandt to URL'er med samme indholdskvalitet og uden tekniske fejl vil det således være den URL med de bedste links der bliver placeret øverst.


Linkbuilding er noget kontinuerligt:

Linkbuilding er ikke noget man kan gøre en enkelt gang eller to og så er man færdig. At arbejde med links er en kontinuerlig process som sagtens kan tage mange måneder før man for alvor begynder at se resultater.

Og selv når man ligger #1 på Google kan man ikke hvile helt og holdent på laurbærrene, men stadig holde sin side ved lige med lidt linkbuilding i ny og næ.

I eksemplet her tog det næsten 5 måneders kontinuerlig linkbuilding fra siden lancerede til den kom helt til tops i Google

I eksemplet her tog det næsten 5 måneders kontinuerlig linkbuilding fra siden lancerede til den kom helt til tops i Google

Men det betyder ikke at du ikke skal starte med linkbuilding - det betyder tværtimod at du skal gå i gang med det samme.


Ankertekster

Ankerteksten er det man klikker på når man klikker på et link.

Lad os sige at jeg gerne vil lave et link til min underside om SEO (og det vil jeg gerne, for den er god).

​HTML-koden ser sådan ud:

Ihh hvor jeg elsker <a href=”https://www.onlinebloggen.dk/seo/”>SEO</a>.​

Og den endelige tekst ser sådan ud​:

Ihh hvor jeg elsker SEO.​

Ankerteksten i ovenstående tilfælde vil altså være SEO.​

Forskellige typer af ankertekster:

Der findes mange forskellige slags ankertekster, og for at gøre det lidt nemmere deler man som regel ankerteksterne ind i nogle kategorier eller kasser, som du kan se her:

  • EMA / Exatch match ankertekst. En ankertekst der kun er søgeordet.
    F.eks. ”linkbuilding” hvis man gerne vil ranke på linkbuilding.
  • PMA / Partial match ankertekst. En ankertekst der indeholder noget af søgeordet.
    F.eks. ”seo københavn” hvis man gerne vil ranke på ”seo bureau københavn”
  • LSI / Latent Semantic Index / Relaterede ankertekster. Ankertekster der indeholder ord relatered til søgeordet.
    F.eks. ”links” eller ”seo” hvis man gerne vil ranke på linkbuilding
  • Brand ankertekster. Ankertekster der indeholder dit brandnavn.
    Det kunne f.eks. være ”OnlineBloggen” hvis man har en blog der hedder onlinebloggen.dk
  • Generiske / Naturlige ankertekster. Det er ankertekster der ikke indeholder hverken brand eller søgeord og som helt almindelige ikke-linkbuildere ville lave, f.eks. ”læs mere her”, ”klik her” osv.
  • URL-ankertekster. Det er ankertekster hvor der linkes med URL’en, så f.eks. https://www.onlineblogge.dk/linkbuilding/ hvis man linker til siden her.

Og så er der selvfølgelig alle de tilfælde hvor man kombinerer – ”læs mere på onlinebloggen” er f.eks. både generisk og brand.

​Laver man links uden sit søgeord i ankerteksten kan det også omtales som at man laver "links uden ankertekst"


Historisk perspektiv:

Ankerteksten har tidligere været den vigtigste parameter for Google for at finde ud af hvad en side handlede om.

Logikken har egentlig været solid nok:

Da søgemaskinerne først startede var det hvor mange gange et ord blev nævnt på en side der hjalp Google til at finde ud af hvad siden handlede om.

Det var jo også meget smart – hvis en side nævnte ordet linkbuilding mange gange, ja så handlede den side jo nok om linkbuilding.​

Men der gik ikke særlig lang tid før det ikke holdt.

Folk fandt ud af at så kunne man jo bare skrive det samme ord igen og igen nederst på siden, og så kom man op på Google. 2.​

Backlinks derimod var ikke noget webmasteren lige kunne gå ind og ændre på sin egen side.

Så det var rigtig smart og en god indikator for Google at hvis der var et link hvor ankerteksten var ”klik her” kunne siden jo handle om hvad som helst, men hvis der i ankerteksten stod ”linkbuilding”, så måtte siden vel også handle om linkbuilding.​

Men også det var nemt at snyde med.

Man havde nemlig ikke lige fundet ud af hvordan man skulle fra-sortere de links folk selv lavede fra dem som var reelle nok.

Man kunne derfor kaste tusindvis af links af sted med exatch match ankertest uden at der skete andet end at siden røg højere op på Google.3

Der blev derfor udviklet software der hurtigt kunne producere tusindvis af links.

Vigtigheden af ankertekster kunne man også se på de såkaldte Google Bombs, hvor f.eks. Det Hvide Hus’ side om George W. Bush lå nummer 1 når man søgte på ”miserable failure”.​

google bomb miserable failure

Miserable failure == George Bush. Det er altså meget god humor

Algoritmerne er i dag blevet bedre til at skelne mellem rigtigt og forkert, og til at gætte hvad du mener.

Grundprincipperne om at Google finder ud af hvad en side handler om ud fra en kombination af indhold og ankertekster eksisterer dog stadig.​


Google Penguin

google penguin

Den fri leg med ankertekster nåede dog en naturlig slutning da Google indførte Google Penguin i april 2011.

Google Penguin er et filter der kører med jævne mellemrum2, og hvis mål det er at rydde op i sider der er blevet spammet.

Google Penguin går efter to ting:

1: En overoptimering af ankertekster (for mange links med søgeordet som ankertekst)

2: Spammy links - links af meget lav, åbenlyst SPAM-kvalitet, uanset ankertekst

En Penguin-straf vil typisk betyde at man ryger helt væk fra toppen af Google (f.eks. fra plads 3 til plads 300) og kan være meget meget svær at komme ud af - det gælder derfor om at gøre tingene rigtigt første gang3

Hvis du vil læse mere om Google Penguin og de øvrige Google-opdateringer så kig på denne store artikel fra Moz


Pillow-links

Når man laver linkbuilding kan man blive fristet til bare at bygge en masse links med søgeords-rig ankertekst.

Når alt kommer til alt er det jo dem der har mest styrke.​

Men hvis du bare kaster dig ud i ankertekstlinks og udelukkende dem holder din side ikke længe.

Du bliver derfor nødt til at lave det man kalder ”pillow-links”​

Pillow-links er links du laver for at fortynde din ankertekstprocent, så du kan lave de tunge links uden at Google løfter øjenbrynene.

Pillow-links er altså links du bruger til at ”fortynde” din ankertekst og din linkprofil.

Det er ud fra tankegangen om at det er ret nemt for Google at se at der er snyd med i spillet hvis alle dine links er nogle med ankertekst eller kommer fra blogindlæg.

Oplagte steder at lave pillow-links er pressemeddelelser, forumlinks (både profillinks og signaturlinks), kataloger, blogkommentarer og lignende links af lav kvalitet som man kan lave forholdsvis hurtigt.​

Det vigtige når man laver pillow-links er at bruge naturlige ankertekster så som URL, Brand og generiske ord.​

Alt der ikke indeholder dit søgeord eller lugter af manipulation og kunstighed​

På samme måde behøver du heller ikke tænke på no-follow/do-follow når du laver pillow-links.

I stedet skal du fokusere på at få så mange som muligt, da meningen med disse links ikke er at overføre værdi men gøre plads til de stærke links.

Derfor gør det ikke noget hvis det er no-follow.​

pillow links

Men lad nu være med at gå ud at lave 10.000 på én gang eller købe en eller anden billig pakke på Fiverr - selv om det "bare" er pillow-links ​skal du stadig have hovedet med og holde en nogenlunde kvalitet


Den optimale ankertekstfordeling:

Men hvad er så den optimale fordeling af ankertekster?

Hvor mange exatch match ankertekster må man lave?

Ingen ved det, nok ikke engang Google, og som vi også kommer ind på længere nede afhænger det af så helt utroligt mange ting.

​Hvis man kigger på "guruer" rundt omkring på nettet kan man risikere at støde på anbefalinger der kunne lyde som disse:

Selv-udnævnt SEO-ekspert 1

Jeg vil aldrig bygge et eneste ankertekst-link igen

10% exatch match ankertekst, 20% partial match ankertekst

Selv-udnævnt SEO-ekspert 2
Selv-udnævnt SEO-ekspert 3

Jeg tænker ikke i procenter, men starter med at lave et par tusinde pillow-links og derefter stærke ankertekst-links til jeg kommer #1

Der er ikke noget rigtigt svar (det ville være så nemt ellers) men man kan i hvert fald sige følgende:

  • ​Alle links er potentielt farlige4
  • Ankertekster med søgeord giver stadig rigtig meget værdi
  • Google vil altid gå efter at straffe det unaturlige

Jeg har ikke en speciel procentsats som jeg går efter når jeg bygger links, men jeg forsøger at overholde følgende regler:

1.

Jeg linker altid til min side i hvert fald én gang med EMA 5

2.

Jeg kan godt lide at lave længere ankertekster som indeholder mit søgeord, skrevet på en måde som man naturligt ville skrive det hvis man ikke vidste noget om linkbuilding

F.eks. kan du læse mere om linkbuilding på linkbuilding.dk”
eller kan du kigge på denne side med spisebordsstole"

3.

Jeg forsøger at undgå at linke med den samme lange ankertekst to gange

4.

Jeg linker med den ankertekst som er naturlig for der hvor jeg linker fra.

I et blogindlæg er det naturligt at linke med en EMA eller længere ankertekst, mens en ankertekst i en forumsignatur er sooo 2000-and-late.

5.

Jeg prøver at lave en masse brandlinks, enten kun med brandnavnet som link eller sammen med mit søgeord – brandlinks kan man aldrig få for mange af.

Ovenstående råd giver mig en god balance af effektivitet, langsigtethed og sikkerhed.

Jeg vil anbefale at du også bruger dem – så kan du selv bestemme om du laver ét ankertekstlink alt i alt, ét for hver 100. link du ellers har eller et for hver tiende.​


Den optimale ankertekstfordeling - lidt mere detaljeret:

Nu kommer der rigtig mange ord om fordelingen af ankertekster - lidt mere end 2.500, for at være helt præcis.

Det er nogle gode ord, men medmindre du går meget op i avanceret linkbuilding er det ikke sikkert det lige er noget for dig.

Jeg bliver ikke sur hvis du springer det over - faktisk har jeg gjort det nemt for dig.

Tryk her og hop til næste kapitel - ankertekster i 2016 og frem


At kigge på nichen:

Hvis man læser de amerikanske blogs vil man hurtigt finde det råd at man ”da bare kan kigge på de sider der allerede nu ligger på Google og se deres ankertekstratio”.

Så ved man hvad Google godt kan lide, og så kan man efterfølgende kopiere det selv.

Meningen med rådet er at Google ikke har en fast defineret ankertekstratio for alle sider, men at det afhænger af det enkelte søgeord.

At der er nogle nicher hvor der naturligt vil være en høj ankertekstprocent, og at Google godt kan forstå at sådan er det, og vil

  1. Ikke ranke din side medminde du har tilsvarende høje ankertekstprocenter
  2. Ikke straffe dig for de høje ankertekstprocenter, selv om du ville være straffet for tilsvarende procenter i en anden niche.

Selve grundtanken er sådan set fin nok, at Google kigger på hver niche forskelligt, og at det er smart at kopiere dem der allerede ligger på side 1

Jeg mener dog at det er en farlig vej at gå af 3 grunde:

  1. Google opdaterer ikke deres link-straffe hele tiden​
  2. Du kan aldrig finde alle data
  3. Du bliver selv en del af side 1

Lad os gennemgå de 3 argumenter6

1 - Google opdaterer ikke deres link-straffe hele tiden

Det er måske i virkeligheden det vigtigste argument for ikke bare blindt at kopiere dem der ligger nummer et.

For hvad er din garanti for at Google ikke straffer dem (og dermed også dig) næste gang de opdaterer deres link-algoritme? Absolut 0%

Det er efterhånden længe siden7 at Google sådan rigtigt har opdateret algoritmen.

Når de gør det næste gang er jeg sikker på at der kommer til at ryge mange førstepladser med i svinget.

Førstepladser som måske har været lidt for kreative med linkbuildingen.8​​

2 - Du kan aldrig finde alle data​

Hvis ikke du kan finde alle data bliver dit grundlag i bedste fald mangelfuldt, og i værste fald skadeligt.

Og du kan ikke finde alle data – det kan kun Google.​

Lad os f.eks. sige at du gerne vil op at ligge nummer ét på spisebordsstole.

Du går ind og åbner din yndlings-backlinks-trackings-værktøj 9.

Her finder du ud af at den der ligger nummer 1 har 20% links med ankerteksten ”spisebordsstole” og 10% med ankerteksten ”spisebordsstol”.

Det lyder godt nok af meget tænker du nu, men okay, de ligger jo nummer 1, så du går i gang med at kopiere, så din linkbuilding også passer med 20% "spisebordsstole” og 10% ”spisebordsstol”

Men det som dit yndlings-backlinks-trackings-værktøj ikke så, var, at ham der lå nummer ét også havde 200 links der var kommet naturligt-

Links som ikke var på så stærke sider, så de var ikke blevet opfanget – f.eks. forumlinks, under-under-undersider på ikke så stærke domæner osv.

Så den reelle ankertekstprocent som Google så var i virkeligheden hhv. 6% og 3% og ikke de 20% og 10%, hvilket er noget helt andet.

Så den dag Pingvinen bliver opdateret bliver hans side liggende – men din side ryger, fordi du kopierede på et ufuldstændigt grundlag.​

3 - Du bliver selv en del af side 1​

​Jeg har også læst indlæg fra en "ekspert" hvor man skulle lave vilde beregninger med alle de URL’er der ligger på side et.

Forsøge at regne den optimale ankertekst-procent ud.

Men hvad så den dag du selv kommer på side et? Så skal hele udregningen jo ændres.

Så man er selv med til at finde ud af hvad den optimale ankertekstprocent er – det virker lidt fjollet, især når man tager punkt 1 og 2 med i betragtning også.

​Så pointen her må være at det kan være en rigtig god ide at kigge på de sider der allerede ligger på side 1 og få inspiration til hvor man kan få links fra, og viden om hvordan konkurrenterne arbejder.

Men du skal ikke kopiere deres ankertekst-strategi 10


Links til forside vs. underside

Er der forskel på den ankertekst-ratio du kan tillade dig at have på hhv. en forside og en underside (f.eks. for dit produkt eller din kategori).

Den umiddelbare logik siger ja, og uden at have en speciel case at holde det op imod vil jeg også vove den påstand at det er tilfældet.

Ræsonnementet er som følger:

En forside vil ganske naturligt tiltrække en masse links der har alle mulige forskellige ankertekster.

En lang række af disse tekster vil være brand-relaterede, en række af dem vil være naturlige, og så vil der også en gang i mellem være en enkelt longtail eller EMA

Og hvordan kan det så være?

Jo, hvis vi tager udgangspunkt i at vi har en webshop der sælger køkkenskabe, så vil vores webshop have links fra mange forskellige steder.

Der kan være niche-relevante linkkataloger (med brand-ankertekst), der kan være lidt presseomtale (med brand-ankertekst), der vil måske være links fra samarbejdspartnere (med brand-ankertekst) og en gang i mellem er der måske nogle på et forum der linker til os (med naturlig ankertekst).

Det giver altså en hel masse links med ikke-optimeret ankertekst

Og så kommer der lige en enkelt link eller to fra en blogger der skriver om at han har opsat sine nye køkkenskabe og vælger at linke med enten en longtail eller exacth match ankertekst.

Alt i alt en masse links, og måske kun 1% af linksne der har en ankertekst11.

Simpelthen fordi at når man linker til forsiden linker man til hele firmaet, og ikke til ét specifikt ord.

Er det derfor 20% af alle links der har teksten ”køkkenskabe” kan man næsten regne ud at der må være snyd med i spillet – og det kan Google nok også.

naturlig linkbuilding dk linkprofil

eksempel på en naturlig linkprofil, her til forsiden af linkbuilding.dk


Så lad os i stedet kigge på hvordan det ser ud for den kategori der hedder ”Grønne køkkenskabe”.

Hvor vil den naturligt få links fra?

Både pressen, samarbejdspartnerne og katalogerne linker til forsiden, så her er der ingen links til de grønne køkkenskabe.

Så er der fora og blogs tilbage.
Og da siden man linker til er så specifik (den handler om grønne køkkenskabe og kun det) så vil det også være meget naturligt at linke med en ankertekst der indeholder grønne køkkenskabe.12.

Så ganske naturligt vil en underside, netop fordi den er så specifik13 få en meget stor procentdel af links der indeholder ankerteksten, enten udelukkende ankerteksten, eller som en del af en sætning.

Det er helt naturligt – og det ved Google også godt.​

naturlig linkprofil til en underside om 5 2 kuren

eksempel på en naturlig linkprofil til en underside der sælger en e-bog om 5 2 kuren

Det er i hvert fald min vurdering.

Derfor anbefaler jeg at du skal være mere påpasselig med ankertekster når du linkbuilder til forsiden, og kan tillade dig at være mere aggressiv når du linkbuilder til undersider.14.​

Antallet af links:

mange links

Det giver ikke mening at snakke om procenter før man har en vis mængde links – det ville være meget unfair hvis man kunne blive straffet for et par enkelte links.

For, som nævnt før, er det meget naturligt at der kommer et par enkelte EMA-links til en produkt eller kategori, og det ved Google også godt.

Så Google kommer ikke til at gå ind at straffe dig hvis du har 2-3 links med ankertekst15

​Det betyder praktisk talt at du har ”fripas” til de første par links du laver. 16

Så her kan du med udtalt ro i sindet lave optimerede ankertekster og se hvor langt det får dig.

På nogle produkter vil det måske være nok med par links, andre vil kræve lidt mere, og her kan du så gå ind og begynde at kigge på variation og mere naturlighed i ankerteksterne​

Det betyder samtidig også at du ikke skal panikke hvis du naturligt får et par ankertekstlinks – det er helt okay.​


EMD - Exatch Match Domain:

Læs mig først ==>17

EMD står for Exatch Match Domain, og er f.eks. sådan et som Linkbuilding.dk for søgeordet linkbuilding.

Havde siden i stedet heddet dansklinkbuilding.dk havde det været et PDM (Partial Match Domain) og havde jeg kaldt det noget helt andet havde det slet ikke været matchende - som f.eks. domænet her, OnlineBloggen.4.

At have et EMD er et ret stærkt signal til Google om hvad siden handler om.

En side der hedder Fluffo kan handle om alt mellem himmel og jord, men en side der hedder linkbuilding.dk har man en rimelig god ide om at den handler om linkbuilding.

I ”gamle dage” var det at have et EMD derfor en kæmpe bonus i jagten på de gode placeringer, og der skulle ikke meget til at ranke sådan et domæne.

Barren var simpelthen sat lavere når domænenavnet var det samme som søgeordet, og man kunne få topplaceringer med langt færre links end hvis man havde heddet Fluffo.​

masser af emd

sådan så det ud i mit gamle excelark med domæner - ikke kønt med to bindestreger, men meget effektivt

Som med alt andet med SEO gik der ikke mere end 5 minutter før det blev misbrugt18

Det fandt Google ud af19 så de fjernede den øgede rankingeffekt igen.

Eller - det siger de.

Jeg selv og mange andre oplever nemlig stadig et (dog ikke lige så markant) boost ved at have et EMD – selv om Google siger noget andet.​

Pointen her er at EMD’er i Googles øjne står tilbage som værende potentielt spammy, og at man derfor skal være lidt påpasselige med dem

De sender allerede et signal til Google om hvilket søgeord de har.

Har man samtidig en række EMA ankertekster kan det nemmere blive ”for meget” for Google, som så kan finde på at straffe siden – også selv om den havde gået hvis siden havde heddet Fluffo20

The word on the street er altså at du skal være ekstra påpasselig med både ankertekster og søgeordstæthed når du har et EMA.

Om det har hold på sig ved jeg ikke (men det ville give mening)

Men lige her er det vist et af de steder hvor det kan betale sig at være på den sikre side.​


Ankertekst i 2016 og frem

Der kan vist ikke herske nogen tvivl om at ankertekster er et af de steder hvor Google slår hårdest ned, netop fordi de (stadig) er så ekstremt effektive til at videreføre værdi.

Omvendt må der også være en naturlig grænse for hvor lavt de kan gå. Vi kan vist alle blive enige om at 20% EMA til en forside i stort set alle tilfælde vil være unaturligt, men hvad med 2% eller 5%?.

Der vil være emner og tilfælde hvor der ganske naturligt vil komme EMA-procenter i den størrelsesorden.

Jeg tror ikke at Google vil kunne vurdere hvornår et tilfælde er naturligt, og hvornår det er med manipulerede links.

Og siden ankertekster giver (og sikkert bliver ved med det i hvert fald et par år endnu) så stor merværdi til et link vil det være fjollet ikke at udnytte det til at få de bedre placeringer og få de ekstra besøgende.

Om du så går efter 1%, 5%, 10% eller mere må være op til ens temperament og risikovillighed, ligesom det også afhænger af om der er tale om en forside eller underside (og hvilken type underside).

Linkbuilding 2016: Vil du have de gode placeringer skal du stadig have exatch match ankertekster.

Click to Tweet

Men så er der spørgsmålet om hvilke sider du får dine ankertekster fra.
Her har jeg en teori som jeg ikke tror er implementeret, som jeg ikke ved om nogensinde bliver implementeret, og som jeg ikke ved om overhovedet giver mening for Google at kigge på21

Teorien går ud på at alle sider har en GoogleRank i et givent interval, f.eks. mellem 1 og 1.000

Denne GoogleRank er et udtryk for hvor ”stærk/troværdig/værdigivende” siden er - en side som Facebook ligger på 1.000, din nyoprettede side på 0, og DR.dk måske på en 6-700 stykker22

Det er klart at jo bedre GoogleRank de sider man får links fra har, jo bedre er det for ens egen side, alt andet lige.

Men forsidelinks fra DR.dk er svære at få, så lad os sige at man naturligt får bygget sig en 50 links med en GoogleRank på mellem 50-100 (samarbejdspartnere, folk der linker til ens gode indhold osv.)

Man vil også gerne have en bred og varieret linkprofil, så man bygger sig lige en 200 links med en GoogleRank på mellem 0-5023.​

Nu har man så 250 links med en varieret, naturlig ankertekst, og man beslutter sig så for at nu skal der ske noget med de placeringer der.

Så man køber/bygger 50 blognetværklinks med forskellige ankertekstvariationer, alle med en GoogleRank på mellem 200-300.​

illustreret linkbuilding

Nu har man så i alt 300 links, hvoraf 50 (16,67%) indeholder en eller anden form for ankertekstvariation.

Ikke noget der i sig selv er bekymrende.​

​Men hvad nu hvis Google siger sådan her:

”okay, samlet set ser det fint og naturligt ud, men lad os kigge på alle de mest værdifulde links. Hov, der er 100% ankertekst. Mon ikke der så er snyd med i spillet der?”

Jeg tror som sagt ikke at det er noget Google arbejder aktivt med nu, men det ville give god nok mening, og være nemt nok at implementere, til at man lige så godt kan tage sine forholdsregler mod det og sørge for at ens ankertekstprofil fra ”gode/stærke” links også virker bare en lille smule naturlig.

Gør du det får du en linkprofil der nok skal holde - både i 2016 og frem!


eksterne links

Eksterne links

Eksterne links er de links der kommer fra andre hjemmesider ind til din hjemmeside.

​Eksterne links er stadig den vigtigste rankingfaktor i Google, og uden eksterne links til din hjemmeside får du ikke topplaceringer i Google.

Eksterne links bliver som regel opdelt i to hovedkategorier:
Aquired links (links du selv skaber)
Earned links (links andre laver til dig)


En naturlig linkprofil:

Man skal ikke læse længe om linkbuilding før man støder på begrebet en naturlig linkprofil. Tanken her er at en linkprofil skal indeholde mange forskellige former for links - både i forhold til ankertekster og linktyper5

Teorien bag er sådan set forståelig nok - man tæn​ker at hvis en stor side naturligt ville få alle den slags links er det sikkert en god ide at emulere den store side og selv få alle mulige forskellige slags links.

Problemet er bare at jeg ikke har set eller oplevet en ​eneste case hvor det at få en masse "dårlige" links med det formål at skaffe en mere naturlig linkprofil har haft påvirkning på ens rankings.

Jeg har til gengæld set masser af cases hvor en side har fået rigtig gode placeringer udelukkende med links fra blogindlæg og kun blogindlæg.

Det betyder ikke at de "dårligere" links er værdiløse - de kan stadig være gode til at "få bolden til at rulle", til at blive brugt som pillow-links, til at få antallet af linkende IP-adresser op osv.

Men ​det betyder at jeg aldrig aldrig aldrig ville bruge tid på at lave inferiøre links for at gøre min linkprofil mere neutral6

En varieret linkprofil er overvurderet - en stærk linkprofil er guld!

Click to Tweet

Nofollow/Dofollow:

Et link kan have attributten no-follow. Det betyder at den der laver linket fortæller Google og de andre søgemaskiner at de ikke skal følge disse links og ikke tillægge dem værdi7

Linket ser ikke anderledes ud for den besøgende.
​Hvis vi kigger på HTML-koden ser det sådan ud

Ihh hvor jeg elsker <a href=”https://www.onlinebloggen.dk/seo/” rel="nofollow">SEO</a>.​

Nofollow bruges oftest til følgende

Købte links. Hvis man køber links, f.eks. via pressemeddelelser, produktanmeldelser eller anden form for reklame siger Google at der skal no-follow på8

Steder udsat for spam. Da no-follow jo ikke viderefører værdi er det en god måde at modvirke SPAM hvis man laver alle links til no-follow.

Det betyder f.eks. at blogkommentarer på WordPress, links fra Wikipedia og mange andre former for links der er "nemme" at lave er no-follow.

Links til usikkert indhold. Hvis man gerne vil linke til noget for brugerens skyld, men helst ikke vil associeres med det ift. Google kan man også putte no-follow på linket.

Det store spørgsmål er jo så nu - har man brug for no-follow links?

Der findes grundlæggende set to holdninger:

1.

Et link er et link, og om der er no-follow på gør ikke nogen forskel.

2.

No-follow giver ikke værdi, så dem skal man holde sig langt væk fra.

Sandheden ligger nok et sted mellem de to yderpunkter9

Min personlige strategi er, at hvis jeg kan lave linket forholdsvis hurtigt og der er mulighed for trafik (f.eks. et link fra en kommentar eller som kilde på Wikipedia) vil jeg gerne lave det, no-follow eller ej.

Men jeg vil ikke aktivt opsøge no-follow links alene for linkværdien - eller for at få en "naturlig linkprofil"

Acquired links

Acquired links er de links du selv går ud og skaber.

Dem som du ikke har fået fordi du har det bedste indhold.

Dem hvor der ikke er en webmaster et sted som har besluttet at linke til dig.

Acquired links er links du selv har skabt / erhvervet, og som alle og enhver (i princippet) kunne gå ud at skaffe, uanset hvordan deres hjemmeside ellers så ud. 24

​Acquired links virker super godt, og der er en række fordele ved denne type linkbuilding:

  • Du bygger dem selv – din succes afhænger ikke af om en content-marketing-kampagne bliver taget godt imod
  • Aquired links virker i alle brancher, også de kedelige
  • De kræver et mindre budget25
  • Du har fuld kontrol over ankertekst og hvilke URL'er der linkes til
  • På egne sider har du mulighed for at slette/ændre links hvis Googles retningslinjer ændrer sig eller du skifter side
  • Aquired links er hurtige – der er kort fra tanke til handling, og du behøver ikke vente på at det gode indhold bliver produceret, at du får lavet outreach osv.
  • Aquired links er stærke. De links du selv laver kan være nogle af de stærkeste du kan få

Jeg vil mene (og går man de danske seo-udbydere efter i sømmene kan man se at de i praksis mener det samme) at aquired links er en nødvendighed hvis man vil rangere på et konkurrencepræget søgeord i Danmark.

Der vil simpelthen ikke være nok earned links at hente til at det kan lade sig gøre.

Det betyder ikke at du ikke også skal gå efter at skabe earned links – det skal du helt bestemt!

Det er det der kan give dig det sidste skub opad, sikre dine rankings mod fremtidige Google-opdateringer og skabe ekstra autoritet.

Det er bare ikke nok at tro at man kan lave en rigtig god artikel på sin hjemmeside, lave lidt reklame for den, og så komme nummer 1

​Måden man laver Aquired links på kan være mere eller mindre gennemført, og der findes mange forskellige linktyper.

linkbuilding anno 2010

Sådan kunne linkbuilding i 2010 se ud

Google forsøger hele tiden at lukke ned for mulighederne for at skabe sine egne links.

Man kan ikke på samme måde som tidligere have software der skaber tilfældige links rundt omkring på internettet, og så ligge nummer 1 på Google efter en måned. Den tid er forbi26.

Hvis du gerne vil have linkbuilding der er langsigtet.

Linkbuilding hvor du ikke behøver sove uroligt om natten fordi du er bange for hvad Google finder på af opdateringer, så skal du lave Aquired Link Building på en måde der gør det svært at vurdere om der er tale om et Earned Link eller et Aquired Link.

Det tager længere tid og er mere kompliceret, men det betaler sig i det lange løb.

​Den mest udbredte og effektive form for aquired linkbuilding er ved hjælp af et blognetværk.


Blognetværk:

Et blognetværk er det stærkeste våben i din Aquired Links værktøjskasse.

Har du læst engelske SEO-blogs har du sikkert hørt blognetværks omtalt som Blog Networks eller PBNs27, og det er mange gange blevet spået at blognetværks var døde.

Sandheden er dog at blognetværks lever i bedste velgående, især på dansk, og at adgangen til et godt blognetværk kan gøre en verden til forskel for ens placeringer på Google.​

Arbejder med professionelt med sin hjemmeside bør man opbygge sit eget blognetværk eller købe sig adgang til et28

Dette råd kommer dog ikke uden en vis advarsel – netop fordi blognetværks er så kraftige er de også i Googles søgelys.

Hvis ikke du tager dine forholdsregler når du bygger dit eget blognetværk eller bare køber hos det første det bedste kan du risikere at flirte med en Google-straf.​

Ikke en flirt man har lyst til at være en del af.​


Hvad er et blognetværk?

Et blognetværk er i sin reneste form et netværk af sider eller blogs, som du ejer og kontrollerer.

Du bestemmer hvilke artikler der kommer på, hvornår de bliver udgivet, og vigtigt af alt, hvor artiklerne skal linke hen.

Det mest almindelige er at et blognetværk består af mere eller mindre gennemførte WordPress-blogs, men alle typer CMS-systemer eller sågar HTML-sider kan i princippet bruges til et blognetværk.​

Det primære fordel ved et blognetværk er at skaffe links til ens MoneySite, for på den måde at få den højere op i Google. Eventuelle besøgende er således bare en bonus.29

Fordele ved et blognetværk:

  • Du kan gøre dine links 100% nicherelevante
  • Du har fuld kontrol over dine ankertekster
  • Du kan placere dine links prominent på siden30
  • Du kan lave links på domæner med høj Googleværdi
  • Du har fuld kontrol over linksne og kan ændre dem efter forgodtbefindende
  • Du har fuld kontrol over de URL’er du linker til og kan linke direkte til dem der er svære at få links til andre steder, f.eks. kategorier og produkter
  • Du kan bytte links med andre der har blognetværks, og på den måde få mange links ud af én side

Ulemper ved et blognetværk:

  • Opbygningen tager tid at sætte sig ind i, især hvis man er en ikke-teknisk person
  • Laver man åbenlyse fejl i opbygningen kan man bringe sin side i fare
  • Det kan være svært at finde domæner med nok værdi i
  • Det er tidskrævende at sætte op
  • Svært at skalere - efter de første 10 sider begynder det at blive besværligt at holde styr på opdateringer, finde unikke IP’er osv.
  • Det kan være meget arbejde hvis man kun har en eller to sider man vil linkbuilde til31
  • Det kræver at den side man vil linkbuilde til har en vis værdi – et blognetværk koster penge og de penge skal tjenes hjem igen.

Sådan gør du helt konkret

En fuldkommen guide til opsætningen af et blognetværk ville være nok til en kæmpe blogpost alene, men en hurtig introduktion kan det godt blive til:

1

Til at starte med skal du have nogle domæner til dit blognetværk.

Det er vigtigt at du finder domæner der har eksisterende links, da du ellers ikke vil få meget værdi ud af dem.

Du kan enten bruge lister over udløbne domæner til at finde de domæner der lige er udløbet, eller du kan bruge scrapere til at finde links på aktive hjemmesider til domæner der ikke længere er registreret.

Kig så vidt muligt efter domæner der er relevante for din niche!

2

Derefter skal du SPAM-checke domænet - du gider ikke købe et domæne der tidligere har været brugt til gris. Jeg checker altid backlinkprofilen i Majestic og tidligere historik i Wayback Archive.

3

Nu skal domænerne købes. Spred dem så vidt muligt på forskellige DK-hostmaster ID'er (link), og gerne med skjult adresse.10

4

Så skal domænerne hostes.

Her vil du gerne have en forskellig C-klasse til hvert domæne.

C-klasse vil sige den 3. talserie i serverens IP der normalt skrives som aa.bb.cc.dd11

5

Så skal domænerne sættes op.

Sørg for at have variation i hvilke temaer du bruger og hvordan du sætter hvert domæne op.

Brug gerne lidt tid på det, og husk at inkludere billeder så det ligner en rigtig side.

Hold gerne domænet i samme niche som det var før du købte det - så bevarer det bedst værdien.​32

6

Sidst men ikke mindst skal der indhold på.

Sørg for at dit indhold er unikt, og relevant både for det din blogside handler om, og for det den linker til.

Skriv gerne mere end ét indlæg så det virker mere naturligt, og kom gerne med nye indlæg en gang i mellem for at "holde liv" i bloggen.

Og voila - du har nu sat dit helt eget blognetværk op33

Konklusion

For de fleste hjemmesideejere vil kombinationen af lav pris og høj værdi gøre blognetværklinks til en meget attraktiv form for linkbuilding.

Vælger du at bygge dit eget netværk op er det dog en god ide at du er omhyggelig med hvordan du opbygger det så du ikke risikerer at blive straffet af Google.

Vælger du at købe links i stedet er det vigtigt at du køber fra personer/firmaer du kan stole på og som har styr på tingene.

​Samtidig er det vigtigt at du har styr på dine ankertekster, og at du også supplerer med andre typer af links.

Gør du alt dette vil blognetværket være den arbejdshest der kommer til at drive dine Google-placeringer.


andre linktyper

Andre typer af links:

Et blognetværk er selvfølgelig ikke den eneste type links man kan skabe selv, og her vil jeg gennemgå nogle af de forskellige typer.

En generel fordel ved alle disse links er at de sikrer dig IP-diversitet (altså hvor mange forskellige IP-adresser der linker til din side), link-diversitet (hvor mange forskellige typer links du har), og at kan få din linkprofil til at se mere naturlig ud.​

Ulempen er dog, at netop fordi det er links man kan lave selv, er disse linktyper også blevet udnyttet og misbrugt af SEO’er gennem lang tid.

Hvis du ikke er påpasselig kan det være at din linkbuilding ender med at give negativt resultat34

mange typer linkbuilding

Gæsteindlæg

Der findes to typer gæsteindlæg:

Dem hvor du finder en side der har et relevant publikum, og hvor det ville give super god mening at du skriver en artikel, og hvor du efter dialog med dem får lov til at udgive noget.

Det er et gæsteindlæg der giver både besøgende og god PR, og hvor linket bare er en dejlig bonus. Det er de gode gæsteindlæg, og dem vil jeg ikke betegne som aquired links.

Så er der de andre former for gæsteindlæg.

Dem hvor det ikke har så stor relevans, hvor man ikke har så meget fornuftigt at sige, og hvor det kommer på et domæne hvis eneste formål nærmest udelukkende er at bringe gæsteindlæg.

Disse sider er ikke meget anderledes end en artikeldatabase, så dem vil jeg ikke bruge mere tid på her, men tage med under artikeldatabaser.​

gæsteindlæg eksempel

Sådan kan det se ud når man laver et rigtigt gæsteindlæg - her er det introduktionen til et indlæg jeg skrev inde på Antphilosophy.com


Artikeldatabaser

Hvad er det:
Artikeldatabaser er databaser hvor du kan indsende dine artikler med links gratis til publicering.

”Aftalen” er så at artikeldatabasen får artiklen og måske tjener en lille smule på reklamer over for evt. besøgende, mens du til gengæld får et eller flere links fra artiklen.

Man kan nærmest sige at der er tale om en offentlig splog.

Historisk set er offentligt artikeldatabaser blevet misbrugt voldsomt med auto-genererede artikler, og derfor har Google også luget voldsomt ud i bedene.

Masse-artikeldatabaser med 10.000 af artikler, ingen godkendelse og et program der indsender artiklerne for dig er derfor ikke længere en god ide.​

Fordele:

Når du bruger artikeldatabaser til linkbuilding får du​:


  • ​Gratis links
  • IP-diversitet
  • Flere henvisende domæner
  • Links fra indhold / Content-links

Ulemper:

Med artikeldatabaser skal du være opmærksom på at du:


  • ​Ikke er garanteret at din artikel bliver udgivet
  • Ikke har kontrol over om linksne bliver
  • Åbenlyst forsøger at manipulere Google
artikeldatabaser

Overvejelser:
Der er to ting du skal overveje inden du vælger at bevæge dig ud i artikeldatabaser.

Den første ting er risikoen.

Her vil jeg mene at hvis du sørger for at tage udgangspunkt i nogle af de artikeldatabaser i den artikel jeg linker til om lidt, og efterfølgende er kritisk over hvilke du udvælger (frasorter dem der ikke har udgivet artikler i meget langt tid, og dem der tillader åbenlyst meget dårlige artikler), mener jeg ikke at risikoen er så stor.

​Den anden ting er dit indsats/gevinst-ratio.

Får du nok ud af det ift. til den tid du bruger på det? Her vil udregningen se forskellig ud fra person til person, alt efter hvad man ellers kunne bruge sin tid på.

For nogle vil det give rigtig god mening, for andre er der andre indsatsområder der er mere kød på35

Hvis du vælger at bruge artikeldatabaser så sørg for at brug naturlige og brand-anktertekster og gem dine keyword-rige ankertekster til andre linktyper.36

Kom godt i gang:
Hvis du gerne vil komme i gang med artikeldatabaser så kast et blik på denne grundige guide:
http://www.startupbootcamp.dk/artikeldatabaser-til-linkbuilding-og-trafik/


Blogkommentarer

Når man kommenterer på blogindlæg og artikler vil man som regel have mulighed for at tilføje et link til sin hjemmeside, sådan at det navn man skriver linker til ens hjemmeside.
Man kan også skrive sit link direkte i kommentaren.

Dette er en blog-kommentar.

blogkommentar

eksempler på 2 blogkommentarer der (heldigvis) er markeret som spam

Blogkommentarer har sammen med forumprofiler været et af spammernes yndlingsværktøjer. Automatiserede værktøjer der laver 10.000-vis af blogkommentarer på ingen tid har været brugt, og bruges stadig den dag i dag37

En gang gav disse kommentarer en pæn portion værdi, men i dag bliver SPAM-kommentarerne primært brugt til indexering af links38 og ikke så meget til decideret ranking.​

Som regel vil langt de fleste blogkommetarer være no-follow39

Fordele:

Når du bruger blogkommentarer til linkbuilding får du​:


  • ​Gratis links
  • IP-diversitet
  • Flere henvisende domæner
  • Mere ankertekst-diversitet

Og hvis du sørger for at lave indsigtsfulde kommentarer på artikler der er relevante for det din hjemmeside laver får du også

  • Links fra relevante domæner
  • Potentielt besøgende

Ulemper:

Nogle af ulemperne ved blogkommentarer er at du:


  • ​Ikke har kontrol over at linksne bliver
  • Risikerer at Google kommer efter dig (hvis du spammer kommentarerne, og bruger søgeord som ankertekst)
  • Linket medfører meget lidt (hvis overhovedet nogen) rankingværdi

Ankertekst:
Hvis du vælger at bruge blogkommentarer som en del af din strategi er det vigtigt at du sørger for at bruge dit navn som ankertekst, og ikke dine søgeord.

Dels fordi der er langt langt mindre chance for at din kommentar bliver godkendt, og dels fordi det sender et meget uheldigt signal til Google.

Jeg anbefaler:
Der er to typer af kommentarlinks:

  1. Dem hvor du laver en kommentar udelukkende med henblik på linket, ofte fra en ikke-relevant hjemmeside.
  2. Dem hvor du laver en kommentar fordi du har noget at bidrage med, ofte fra relevante hjemmesider.
    Kommentarer som du måske ville have lavet selv hvis der ikke var et aktivt link.

Jeg anbefaler at du undlader at arbejde med den første type kommentarer.

Det er potentielt skadeligt (hvis din masse-kommenteren bliver opfattet som SPAM. Der skal meget til, men alligevel), og så er det ikke særligt langsigtet, da de gode huller som regel hurtigt bliver lukket, og så er alt dit tidligere arbejde tabt.

Den anden type kommentarlinks kan du dog godt arbejde med.

Du skal mere se det som adspredelse og branding end som decideret linkbuilding, men det kan alligevel give lidt diversitet til din linkprofil, og det er jo værd at tage med.

god blogkommentar

eksempel på en god, indsigtsfuld kommentar som du gerne vil lave

dårlige kommentarer

eksempler på blog-spam - det vil du ikke ud i


Profil-links

profillinks

Der er en række hjemmesider på nettet hvor du kan oprette en profil, og tilføje dit link til din profilside, f.eks. fora og communities.

Da profilsiden er offentlig kan den blive indekseret af Google, og du får hermed et link.

Profillinks er blevet misbrugt til SPAM i utrolig høj grad, og ligesom de andre spam-links er det software der har produceret tusindvis af profillinks på ingen tid40, og der opstod talrige services der både solgte denne form for linkbuilding, og som hjalp til med at få de forskellige links indekseret.

Google har dog af flere omgange slået ned på denne type linkbuilding, både i form af linkstraffe og fjernelse af værdien af profillinks, og i dag er det et fåtal der arbejder med profillinks som linkbuilding, i hvert fald i samme skala som tidligere.

Fordele:

Profillinks bliver dog stadig brugt, og de giver dig:


  • ​Gratis links
  • IP-diversitet
  • Flere henvisende domæner
  • Mere ankertekst-diversitet

Ulemper:

Der er også nogle ulemper ved profillinks, nemlig at


  • ​Du ikke har kontrol over at linksne bliver
  • Du risikerer at Google kommer efter dig (hvis du spammer profilerne, og bruger søgeord som ankertekst)
  • Linket medfører meget lidt (hvis overhovedet nogen) rankingværdi
  • Profilen tager tid at oprette
  • Profilen kan kræve arbejde at få indekseret

Ankertekst:
Hvis du benytter dig af profillinks i din linkbuilding så sørg for at brug generisk eller brand ankertekst og gem dine keyword-ankertekster til linktyper der ikke er lige så spammy

Et godt råd
Hvis du vælger at arbejde med profillinks vil jeg anbefale to ting:

For det første skal du ikke bare oprette en profil, lave dit link og så smutte igen.

Sørg for at skrive noget tekst på profilen (min tommelfingerregel er min. 50 ord da jeg har svært ved at indeksere alt under det, men skriv gerne mere), og skriv også gerne et par indlæg på det forum/den side du er blevet medlem af.

Det hjælper til at få indekseret din profil, og til at det virker mere naturligt.​


Det andet gode råd er at fordi profillinks giver så lidt værdi skal du kun gøre det på domæner der enten er meget stærke, eller som er meget relevante for det du laver.

Sælger du dyrefoder kan det give god mening at oprette sig på alle små fora om dyr, men arbejder du med kontorstole giver det ikke god mening at lave linkbuilding via dyre-fora-profiler.

Der er simpelthen ikke nok linkjuice i det til at det kan betale sig.​

oldtids-profil

Sådan kunne en profil se ud i 2011 - nu skammer jeg mig helt 🙂

profil-videnskab-dk

min profil på videnskab.dk - godt med tekst og et link uden ankertekst. Ville ikke have lavet den hvis ikke jeg alligevel var derinde ofte.


Signaturlinks

Signaturlinks er de links som du kan have i din signatur i et forum.

Hver gang du skriver et indlæg kommer din signatur med, og så bliver der lavet et link til din hjemmeside.

Det minder på mange måder meget om profillinks – forskellen er her bare at der kommer et nyt link hver gang du skriver en kommentar.

Det har historisk set været noget sværere at masse-manipulere signaturlinks end profillinks da det har krævet at man har kunnet skrive en kommentar der har givet mening (i hvert fald på de fora der har været modereret, og det er dem man gerne vil ind på).

I stedet for masse-generering af denne type links har man så i stedet fået VA’s til at lave sin signatur-linkbuilding.

Fordele:

Der er nogle fordele ved signaturlinks:


  • Gratis links
  • IP-diversitet
  • Flere henvisende domæner
  • Mere ankertekst-diversitet
  • Potentielt links fra relevante domæner
  • Links fra URL’er med meget tekstindhold
  • Links fra URL’er med værdi
  • Besøgende (hvis du laver indlæg med værdi på relevante fora er der en god chance for at en del vil klikke på dine links)

Ulemper:

Ulemper ved signaturlinks kan være at:


  • ​Du ikke har kontrol over at linksne bliver
  • Du risikerer at Google kommer efter dig (hvis du spammer forummet, og bruger søgeord som ankertekst)
  • Linket medfører meget lidt (hvis overhovedet nogen) rankingværdi

Ankertekst:
Jeg anbefaler på det kraftigste at du vælger at bruge brand- eller urlankertekster til dine profillinks.

Det kan være meget fristende at lave et link med sit søgeord da det giver en masse links på én gang, men det er simpelthen for risikofyldt og lægger bare så meget op til en Google-straf41

signaturlink

eksempel på min signatur inde på amino.dk - et link som folk kan klikke på, men uden optimeret ankertekst.

Et godt råd:
Der er et uendeligt antal fora på nettet hvor man kan oprette sig, men det tiden og linkværdien er begrænset gælder det om holde sig til det der giver mening.

Jeg vil derfor råde dig til kun at benytte signaturlinks som linkbuilding på fora hvor du alligevel ville have lavet kommentaren, selv hvis linket ikke gav nogen værdi.

Det vil altså sige fora hvor du alligevel er i forvejen, og fora hvor linket vil have en brandingeffekt (relevante fora, hvor du kan fremstå sympatisk og som en med viden om dit felt, hvorefter folk så (måske) vil klikke på dit link).

Har du ikke nogle relevante fora du kan skrive i, kan det i min optik ikke betale sig at arbejde med signaturlinks som linkbuilding – der er mange andre steder hvor det giver mere mening at lægge din indsats.


Linkkataloger

linkkataloger

Et linkkatalog er en samling af links, og før Google kom og hjalp os med at finde det vi skulle bruge, var det linkkataloger der var den eneste måde at finde rundt på nettet4243

Linkkataloger spænder fra de gode kataloger med stor trust som DMOZ, over til nichekataloger over virksomheder eller sider i forskellige brancher, og endelig til masseoprettede linkkataloger på tilfældige domæner, som åbenlyst udelukkende er lavet for at producere links.

Linkkataloger er blevet spammet godt og grundigt, og for nogle år siden gik Google derfor ud og fjernede en stor mængde linkkataloger fra deres indeks (nogenlunde samtidig med artikeldatabaserne).

Fordele:

Der er nogle af de samme fordele ved linkkataloger som ved de andre typer af aquired linkbuilding:


  • Gratis links
  • IP-diversitet
  • Flere henvisende domæner
  • Mere ankertekst-diversitet

Ulemper:

Ulemper ved linkkataloger kan være at:


  • Du ikke er sikker på dit link bliver optaget
  • ​Du ikke har kontrol over at linksne bliver
  • Du åbenlyst forsøger at manipulere Google

Ankertekst:
Hvis du vælger at arbejde med linkkataloger så sørg for at holde dine links brandede og ikke med optimeret ankertekst.

Anbefaling:
Der er efterhånden meget få linkkataloger på nettet hvor det for alvor giver mening at bruge sin tid og sine kræfter44

Min tilgang til linkkataloger er, at hvis jeg falder over et nicherelevant katalog eller har mulighed for at få min side med i et mere seriøst katalog som f.eks. DmoZ eller et seriøst dansk katalog så gør jeg gerne det, men ellers er det ikke noget jeg vil bruge tid på45


Earned links

earned links

Intro: Man kan skrive meget om earned linkbuilding, men da mit primære arbejdsområde er aquired linkbuilding har jeg valgt at holde dette afsnit relativt kort, og så linke til yderligere ressourcer nederst i afsnittet12.

Earned links kaldes også nogle gange for naturlige links eller fortjente links.

Det er alle de links som kommer "naturligt" til din side, fra sider der ikke er under din kontrol og som du ikke betaler for13

Earned links vil typisk være en lidt mere naturlig/whitehat måde at arbejde med linkbuilding på14

At arbejde med earned linkbuilding kan på mange måder virke som almindelig old-school markedsføring, og content marketing er også en stor del af det.

Ligesom med aquired linkbuilding kan man dele earned linkbuilding ind i flere emneområder:

Links fra samarbejdspartnere:

Disse earned links er klart de nemmeste at få, og et oplagt sted at starte.

Lav en liste over alle de firmaer din virksomhed samarbejder med - leverandører, forhandlere, kollegaer osv.

Kon​takt nu alle disse virksomheder og hør om muligheden for at få et link fra deres hjemmeside - simpelt og effektivt.

Presseomtale:

En anden meget brugt form for earned linkbuilding er links fra nyhedssider - både lokale nyhedsmedier og nationale nyhedssider.

At få sin nyhed igennem kan være lidt af et kunststykke (og selv når det sker er man ikke sikker på at man også får et link), men når det lykkes får man et link fra en side med meget autoritet.

Content marketing:

Der er ikke en fast defination på content marketing, og det er et af de ord der bliver brugt om næsten hvad som helst.

Når man snakker om earned linkbuilding og content marketing menes der at man laver noget indhold (content) som man markedsfører med det formål at tiltrække links.

Klassiske content marketing linkbuilding-strategier kan f.eks. være produktion af infografikker, statistik, gratis e-bøger mv., som man så markedsfører for at få folk til at linke til sig.

Yderligere læsning:

Dette var som nævnt en meget kort introduktion til earned linkbuilding, men hvis du vil læse mere om det kan du kigge på følgende sider15:


Interne links

interne links

Interne links er links der går fra én URL på dit domæne til andre URL’er på dit domæne.

Det er den måde Google finder rundt på din side.

​Man kan sige meget klogt om interne links, men da det handler mere om on-page optimering og teknisk optimering gemmer i det til en anden god gang - det du kan læse om her handler om hvordan man kan bruge interne links til linkbuilding.

Google kigger nemlig på alle links og ikke kun de eksterne når de skal vurdere hvordan en side skal placeres i søgemaskinerne, og derfor er interne links også vigtige46

Navigationen (menuerne) springer vi som sagt over her, men lad os sige at du har et webshop der sælger løbeudstyr.

Du vil gerne lave lidt content marketing, og du laver derfor en guide til hvordan man kommer i gang med et løbeprogram.

Det er en super fin guide, og den får nogle eksterne links, men du skal også sørge for at linke til den internt.

Det gør du ved at finde nogle artikler på din hjemmeside hvor du i forvejen skriver noget om løbeprogrammer.

Det kan være at du under nogle af dine løbesko skriver noget om at ”disse sko er specielt gode til dem der skal i gang med deres første løbeprogram”.

Har man ingen (eller meget få) sider hvor man nævner løbeprogram kan man i stedet finde dem hvor det giver mening at nævne det, og så tilføje det til ens eksisterende artikler.

Det kan f.eks. være at du har en artikel om hvordan du kommer i gang med at træne hvor det vil være oplagt at nævne dit løbeprogram, eller du kan, som i eksemplet fra før tilføje det til nogle af dine løbesko.

interne links eksempel

et eksempel på brug af interne links, her fra en side med gaveideer

Da der er tale om interne links kan du godt være lidt mere aggressiv i dine ankertekster, og det gør ikke noget at du linker med exatch match anker flere gange.

Bare sørg for at du ikke bruger exatch match samtlige gange, men varierer det lidt, og at du ikke linker fra alle dine undersider.​

Exatch match in-content-links fra samtlige undersider kommer til at virke forceret, og kan være potentielt skadeligt.

Men sørger du for at lave dem de steder hvor det er relevant hjælper du både de besøgende og gør det meget nemmere for dig selv at komme højt op i Google.​


Afrunding

afrunding af-linkbuilding guiden

Alt godt har en ende, og det gælder også den store linkbuilding-guide.

Har du læst den fra ende til anden ved du nu alt der skal til for at komme i gang med linkbuilding og erobring af søgeresultaterne i Google.

Har du nogen spørgsmål?
Noget du gerne vil have uddybet?
Eller noget du synes var særlig godt?

Så vil jeg blive meget glad hvis du vil skrive en kommentar her nedenunder

Del også meget gerne guiden her og giv den et like - så bliver jeg meget glad - og får lyst til at lave én mere 🙂

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Enter your text here...

Show 15 footnotes
  1. Ud over Pagerank (som i øvrigt ikke længere er offentligt tilgængeligt er der en lang lang række andre faktorer der spiller ind på værdien af en link - f.eks. hvilken ankertekst der er på linket, hvor på siden det er placeret, hvad siden handler om osv. - så det er ikke længere så "simpelt" at jo højere pagerank jo bedre
  2. At det er et filter betyder at det - modsat Googles almindelige algoritme - kun er noget der sker når Google trykker på en knap, hvorefter hele (eller dele af) nettet bliver kørt igennem filteret.

    Det betyder f.eks. at en evt. straf bliver hængende indtil næste gang filtret køres, også selv om årsagen til straffen fjernes

  3. Der er nogen der spekulerer i at få en side op at ligge nummer 1 og så miste den når Penguin bliver opdateret - rammer man det rigtige tidspunkt kan det være en okay løsning da det i skrivende stund er snart 2 år siden filtret sidst har kørt efter at have kørt væsentligt oftere før det.

    Penguin-opdateringen er dog ikke det eneste middel Google har mod spammere, der har også været andre link-relaterede algoritmeopdateringer som f.eks. Google Payday Loan Update ligesom der også er indbygget en form for spamkontrol i selve core-algoritmen, så du kan ikke bare gå ud at spamme og få gode resultater

  4. Jeg er nu ret glad for at have både OnlineBloggen og Linkbuilding.dk – det er nemt at huske, nemt at stave, nemt at udtale, og så er det bare det fedeste navn til en side om linkbuilding
  5. Uden at skulle blive alt for teknisk menes der her både linktyper som i blogindlæg-links og forumlinks, men også linktyper som i billede-links, almindelige links, redirects, javascriptlinks etc.
  6. Hvis du har en case hvor det har haft en positiv effekt vil jeg dog meget gerne høre om den - jeg vil jo altid gerne blive klogere 🙂
  7. Mange tests har dog efterhånden vist at de følger linksne, men om de videregiver værdi (og hvor meget) er op til debat
  8. I praksis er det dog de færreste der overholder dette da det jo fjerner al værdien ved linket
  9. Jeg synes tidligere jeg har oplevet spændende resultater ved at teste lidt med lidt no-follow som både har videreført ankertekstværdi og linkværdi, men det er ikke noget jeg har fået testet meget
  10. Grunden til dette er at man ellers meget nemt kan slå op inde på DK-hostmaster og se hvem der ejer domænet
  11. Vigtigheden af forskellige C-klasser, især i et lille land som Danmark, kan diskutteres. Måske er det ikke så vigtigt.

    Jeg vil dog stadig som udgangspunkt starte med unikke c-klasser, og så derefter unikke d-klasser efterfølgende.

    Gerne ikke-sekventielt (så hvis din første IP hedder xx.xxx.111.11 skal din næste hedde xx.xxx.111.98 frem for xx.xxx.111.12).

    Men hvis det skal være simpelt så hold bare hvert domæne på hver sin server, og så kan det ikke gå helt galt 🙂

  12. Men det vil være fedt at få nogle gode guides på dansk, så hvis du kunne tænke dig at lave et rigtig godt gæsteindlæg så tag endelig fat i mig
  13. Naturligt skal her tages med et kæmpestort gran salt, for der er ikke noget (især ikke i lille Danmark) der kommer af sig selv - det kræver masser af hårdt outreach-arbejde at få disse "naturlige" links.
  14. En note til det - for Google kan ikke altid skelne earned links fra aquired links og der er eksempler på at Google har sendt advarsler ud for links der er kommet helt natuligt. Ligeledes vil du også blive ramt af penguin hvis du helt naturligt (hvor usandsynligt det så end måtte være) får en meget høj koncentration af ankertekster.

    Du kan derfor ikke bare arbejde med earned links og så tro at du er på den sikre side uanset hvad.

  15. Og send mig gerne hvis der er flere gode ressourcer jeg bør linke til

  1. Når du klikker på ikonet her åbner du for en note.

    I noterne kan være ekstra information, sjove facts eller tilfældige ramblings. Alt det du ikke nødvendigvis behøver at vide, men som er sjovt at læse.

  2. Det var måske lidt mere avanceret end det, både Googles algoritme og den måde man snød den på, men grundtanken er den samme

  3. Der var så nogle andre mekanismer der skulle sørge for at den slags ikke skete. Jeg husker stadig da jeg fik købt 200 .edu-links med EMA til min nye lille side om charterrejser.

    Den forsvandt som dug for solen – men efter et par måneder dukkede den så op på side 1 på søgningen ”charterrejser”

  4. Ja, også dem man ikke selv laver.

    Det oplagte eksempel vil jo være negativ SEO, men der har også været eksempler på at Google har sendt ”Link Warnings” for links som er kommet helt naturligt, fra rigtige sider, fordi de simpelthen har bonget ud på en eller andet metrik i Googles interne system.

  5. Og jeg gør det gerne fra en af mine stærke sider, gerne forholdsvis hurtigt i linkbuildingen, og har jeg to søgeord jeg går efter (f.eks. både linkbuilding og linkbuilding guide) laver jeg to links.

    Det er simpelthen for vigtigt et signal for Google til at undlade at give dem det.​

  6. Og jeg skal nok prøve at holde det kort, selv om jeg kunne skrive længe om det her – men det er der nok ikke så mange der ville have glæde af 🙂

  7. I hvert fald da dette blev skrevet, da var det ca. 1,5 år siden

  8. Og det kan måske også være en rigtig fin forretning for dem – bare ligge på førstepladsen i halvandet år takket være noget aggressiv linkbuilding, blive straffet af Google, og så starte forfra – men det er bare ikke noget du har lyst til at kopiere uden at vide hvad du gør, og uden at kende risikoen

  9. Ihh, hele to noter i én, hvor er det skønt. Først – jeg plejer altid at have problemer med at finde på eksempler på keywords, men ikke her.

    Det er skønt at side ved spisebordet at skrive for en gangs skyld, og dernæst - yndlings-backlinks-trackings-værktøj, sikke nogle sjove ord man får lov til at beskæftige sig med når man arbejder med linkbuilding

  10. Og der er så mange andre, vigtigere faktorer der gør en forskel for hvor du rangerer – måske har dem over dig mere autoritet, bedre links, flere links, bedre intern linkstruktur, bedre on-page etc., og ikke nødvendigvis en bedre procentfordeling

  11. Du kan jo selv prøve at slå op i et linkanalyseværktøj som Majestic og se hvordan der ser ud i den virkelige verden – bare find en side hvor der ikke har været et seo-firma på spil

  12. For at give et eksempel kunne det f.eks. være et blogindlæg om en køkken-makeover der indeholder sætningen ”så fandt jeg de her fede link:::grønne køkkenskabe:::link” eller et forumindlæg hvor der efterspørges køkkenideer og et svar er ”jeg har selv link:::de her grønne køkkenskabe fra Køkkenfirmaet:::link”

    Helt naturligt

  13. Det kræver selvfølgelig at undersiden er optimeret mod et specifikt søgeord.

    En ”om-os” side eller et blogindlæg der går lidt i øst og vest vil ikke på samme måde få naturlige links med søgeord i ankerteksten

  14. En anden fordel ved at holde den aggresive linkbuilding til undersiderne er at Google Penguin (i hvert fald indtil videre) har været URL-specifik, dvs. at den har straffet den enkelte URL men ikke hele domænet – her er det lidt nemmere at skifte URL på kategorien fra ”groenne-koekkenskabe” til ”de-groenne-koekkenskabe” og starte forfra med en ny URL end det er at skifte URL’en på forsiden ud

  15. Hvis bare man vidst hvornår det startede… Og det gælder selvfølgelig også kun hvis vi snakker links som Google ikke har identificeret som SPAM.

    Hvis det er 3 links fra russiske snuskede hjemmesider kan det godt være (men er det ikke nødvendigvis) at det er en anden sag

  16. Og du får den altså lige igen – så længe der er tale om ellers fine links fra et fornuftigt netværk, samarbejdspartnere eller lign, og IKKE links der er åbenlyst SPAM

  17. Ja, en note helt i starten. Det er nemlig lige gået op for mig at jeg har brugt 690 ord på at skrive at du skal lave færre EMA-tekster når du har et EMD.

    Lidt langt måske, men jeg havde en øl ved hånden og fingrene flød over tastaturet – og så får du også spændende historietime og teori med – men er det ikke lige dig så kan du trygt springe det over 🙂

  18. Ja, virkelig alt. Prøv at nævn én ting der ikke er blevet misbrugt endnu – så giver jeg et link 😉

  19. Og mens seo-communitiet er meget hurtige kan det samme ikke siges om Google, så det tog væsentligt mere end 5 minutter

  20. Teorien siger også at du skal have en lavere søgeordstæthed end hvis du havde et ikke-EMD, og selv om det måske i første omgang virker fjollet giver det mening hvis du tænker på Penguin og de andre straffe som et målebæger man fylder i.

    Lad os sige at pingvinen har plads til 10 units – fylder man mere på flyder pingvinen over, og så bliver man altså tørret væk næste gang der er en opdatering.​

    Lad os så sige at alle de her ting vi gør for at optimere vores side har to effekter. Den ene er at det bliver læst af den normale algoritme, hjælper med rankings osv. Fuldstændig som normalt.

    Den anden effekt er så at der bliver puttet noget over i pingvinbægeret. Så søgeord i titlen – 1 unit i bægeret. For hver % søgeordstæthed kommer der 1 unit i bægeret, har du et billede med alt-tekst kommer der 1 unit i bægeret, for hver % ankertekst kommer der ½ unit i bægeret osv.

    Alt sammen perfekt kalibreret til at fange dem der snyder og prøver at lave for mange ankertekst-links eller på anden måde snyde.

    Nå, ja og så får du også lige 4 units oveni fordi du har et EMD. Totalt unfair, men sådan er det bare. Så for at pingvin-bægeret ikke skal flyde over bliver du nødt til at få færre units på ankertekst og søgeordstæthed, og du skal derfor gå meget mere påpasseligt frem end du skulle hvis du havde haft et almindeligt generisk navn som Fluffo.

    Meget besværligt, og også lidt fjollet, men det giver mening på den der dumme-maskine-måde som Google nogle gange er.​

  21. Selv om jeg da gerne ville hyres af Google til at hjælpe dem med at kigge på det 😀

  22. Hvis du synes det lyder meget som PageRank har du helt ret...

    Grunden til at jeg her kalder det GoogleRank er for at undgå en masse ”Nuuuh, PageRank er totjalt død”-kommentarer. Den offentlige PageRank er død, men princippet lever videre i bedste velgående internt hos Google

  23. Det kan være links som forumkommentarer, pressemeddelelser, kataloger mm. Det som jeg længere oppe har omtalt som pillowing

  24. Som alle andre steder er verden ikke sort/hvid, og der er selvfølgelig gråzoner hvor man kan diskuttere om et link er aquired eller earned.


    Linkkataloger der kun optager specielle sider f.eks., er jo aquired på den måde at du selv har gjort arbejdet og tilmeldt dig, selv har udfyldt informationerne, og måske også har betalt for linket, men earned på den måde at kun visse typer sider bliver godkendt.

    ​Eller gæsteindlæg – aquiered eller earned?

  25. Oftest vil der ved Earned links være et catch22 – det kræver et stort budget at lave en lækker kampagne eller infografik, men du har ikke nogle penge fordi du ikke har noget trafik, men du har ikke nogen trafik fordi du ikke har nogen links, så du kan ikke lave kampagnen der giver dig links der giver dig trafik så du kan lave kampagnen… Derfor starter mange med at lægge et fundament af aquired links, for at få hjulene til at rulle

  26. Men hvilken tid det var, dengang man snakkede om links i titusinder og skulle bekymre sig om proxier, indeksering og VPS'er til at køre programmerne 24/7

  27. Og for at gøre forvirringen total har vi her i Danmark valgt at kalde blognetværk for splogs (sammensætning af Spam Blogs) selv om splogs og splogging på engelsk refererer til blogs med autogenererede tekster, oftest volapyktestker, noget helt andet end de danske splogs.

  28. skamløs reklame - skriv en besked til mig og hør hvad jeg kan hjælpe med 🙂

  29. Man kan også godt kombinere et blognetværk med content marketing så man både får besøgende og links, men det kræver en del større indsats.​

  30. F.eks. fra forsiden eller fra en artikel der bliver linket til fra forsiden, hvilket giver en del mere end et links fra en underside af en underside af en underside

  31. Dette kan afhjælpes hvis man kan bytte links med andre man kender der har et blognetværk

  32. En re-branding kan også fungere, men alt andet lige er det bedre at holde sig til at lave en sundhedsblog frem for en blog om økonomi hvis du har købt et domæne der tidligere havde noget med sundhed at gøre

  33. Du kan selvfølgelig arbejde meget mere med dine blogs og kigge på personaer, sociale profiler, at få trafik til dine blogs og alt sådan noget, men her har vi i hvert fald gjort minimum

  34. Det ville jo være nemt hvis man bare kunne tilmelde sig 100 linkkataloger og så lå man nummer 1. Og sådan var det (næsten) også engang.

    Tilmelder du dig 100 linkkataloger nu står du nok nærmere i kø til en Google-straf. Udfordringen er bare at finde ud af finde ud af hvilke steder det er ok at få links fra, og hvilke det ikke er​

  35. Jeg bruger f.eks. selv yderst sjældent artikeldatabaser

  36. Min egen tommelfingerregel er at jo mere ”spammy” et link er, jo mere påpasselig skal man være med ankerteksten. Og eftersom artikeldatabaselinks er noget alle og enhver lige hurtigt kan lave (modsat gæsteindlæg og blognetværklinks) skal man ikke være for aggressiv med ankerteksten.

  37. Og har man en wordpress-blog har man men garanti selv fået en pæn portion spam-kommentarer

  38. Det kræver måske en lille forklaring: Når man har lavet et link får det først værdi når Google har været forbi og opdage linket og valgt at inkludere det i Google-indekset, altså det man kan søge på på Google.

    Laver man almindelig linkbuilding er det ikke noget man behøver tænke yderligere over, men laver man tomme sider som forumprofiler eller indlæg på obskure blogs bliver man nødt til at gøre noget aktivt for at Google kommer forbi, og her kan én mulighed være at lave blogkommentarer på sider Google i forvejen har i indekset, da Google så vil se de nye kommentarer og følge disse links

  39. Og det er fordi at SEO-folk ikke kan have pæne ting uden at ødelægge dem.

    En sjælden gang imellem finder man et side med masser af autoritet som giver do-follow blogkommentarer, men man ved at det er et spørgsmål om tid før det hul bliver lukket. For selv om man selv skriver gode indsigtsfulde kommentarer kan man være helt sikker på at der ikke går lang tid før der er andre der opdager muligheden via konkurrent-link-analyser, og begynder med korte skodkommentarer, og når der kommer 20-50 af dem til hvert indlæg går der ikke længe før den autoritære side kan se hvad der foregår og lukker ned for muligheden igen.

  40. Der er nogen der i stedet har fået VA’s fra Filippinerne til at lave linksne i stedet, i den tro at det var mere godkendt af Google hvis de blev oprettet manuelt, men det gør ingen forskel

  41. Og selv store virksomheder gør det. Jeg så for nylig en webshop med millionomsætning som har hundredevis af signaturlinks med exatch match ankertekst.

    De ligger da også nummer to på deres hovedsøgeord, men i forhold til risikoen forstår jeg SLET SLET ikke at de vælger at gøre det

  42. Faktisk startede Yahoo og Jubii som linkkataloger. Kigger man på det fra et teoretisk synspunkt giver det også god mening (altså ud over at Google ikke var opfundet) da ny teknologi altid i første omgang er en avanceret kopi af tidligere teknologi.

    De første film man optog var teaterstykker, måden man oplader sin elbil på i dag minder præcis om den måde man putter benzin på, med benzindæksel og det hele, og Yahoo var bare en telefonbog på nettet.

    Så kom der også lidt akademisk teori ind over (desværre kan jeg ikke huske hvad konceptet hedder, så hvis du ved det så skriv det meget gerne i kommentarerne)

  43. Det er lidt sjovt at tænke på at måden man dengang lavede optimering var at få sit firma til at starte med A, eller måske endda AA eller AAA sådan at man kom først på alle listerne.

    Det har virkelig været de gode gamle dage 😀

  44. Eller også kender jeg bare ikke til dem

  45. min tanke er at hvis det ikke giver værdi til brugeren er det kun for Google og altså potentielt noget der en dag ikke vil fungere længere - og skal man alligevel manipulere Google er der metoder der er mere effektive, mere værdifulde og hvor man har mere kontrol end ved linkkataloger

  46. Man kunne spørge sig selv hvorfor Google skulle vælge at vise en side hvis du ikke engang selv gider linke til den

About the Author

Philip Løvland har arbejdet med linkbuilding, SEO og online markedsføring siden 2009. Elsker at teste nye ting og se hvordan man kan gøre tingene lidt smartere

Leave a Comment:

(4) comments

Malthe august 23, 2016

Super god læsning. Virkelig gennemført artikel. Gav helt sikkert en forholdsvis ny “linkbuilder” en masse ny viden 🙂

Reply
Ole Kristoffersen september 1, 2016

Super “guide” Philip!

Dine mange billeder, faktaboks og eksempler gør at det hele er en del nemmere at forstå.
Det giver også lidt en bedre generelt forståelse af SEO, specielt når man læser hvad “ekspertnerne” har at sige.
Tak for al’ den tid du har brugt på dette indlæg – det har vist taget lidt tid 🙂

Hilsen Ole

Reply
Mark september 1, 2016

Rigtig god læsning. Meget fin indgangsvinkel til en som skal til at lege rigtig meget med linkbuilding.

Reply
Plakater oktober 29, 2016

Hej Philip

Super artikel.

Du kommer virkelig godt igennem rigtig mange emner. Der er flere gode pointer jeg kan tage med i mit arbejde 🙂

God weekend.

Mvh.

Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: